Bildet viser Molde videregående skole bade i sol

En god utdanning varer hele livet!

Utdanningspolitikken vår for hele Møre og Romsdal.

Alle skal kunne mestre skolen, derfor må vi styrke laget rundt elevene!

Eirin Andersen Gravem
– Eirin Andersen Gravem, representant fra Sunndal

Utdanning er blant de viktigste virkemidlene for sosial og økonomiske utjevning og er et viktig bidrag til å kunne leve gode liv. Derfor er lik rett til utdanning et bærende prinsipp for Arbeiderpartiet. Vi har høye ambisjoner for den offentlige fellesskolen.

Arbeiderpartiet vil ha en god, offentlig fellesskole der alle elever får utvikle sine evner. For fylkeskommunen er det særlig viktig med en aktiv innsats for at flest mulig gjennomfører videregående utdanning. Vi skal gjennomføre et løft for yrkesfagene, sørge for god undervisningskvalitet og gode forhold for våre lærere.

Møre og Romsdal er et industrifylke med store behov og stolte tradisjoner knyttet til yrkesfag. Arbeiderpartiet skal være den fremste forkjemperen for yrkesfag, både når det gjelder å styrke opplæringen og å sikre læreplasser. Undervisning og opplæring skal være mest mulig praksisretta. Arbeiderpartiet vil satse på sterke, fremtidsrettede yrkesfag som kan dekke næringslivet sitt behov.

Fylket har gode fortrinn for å være ledende på utvalgte områder, som maritim og marine næringer, prosessindustri, petroleumsteknologi og reiseliv. Dette forutsetter en sterk videregående skole som gir ungdommen rett kompetanse, og der det etableres gode samspill mellom næringsliv, universitet, høyskoler og forskningsmiljø. Samarbeid med lokalt næringsliv og kompetansemiljø er av stor betydning for de videregående skolene og fagskolene. Dette samarbeidet bør dyrkes og videreutvikles.

Det er en klar sammenheng mellom utdanning, yrkesvalg og valg av bosted. De som utdanner seg i Møre og Romsdal velger i langt større grad å bosette seg i fylket, sammenligna med de som utdanner seg andre steder i landet. Derfor er det viktig at fylket sitt utdanningstilbud fremstår som et attraktivt valg. Møre og Romsdal Arbeiderparti vil arbeide for et sterkt utdanningstilbud og fortsette med å bygge sterke kunnskapsmiljø. Skal vi lykkes med dette må høyere utdanningstilbud og forskningsmiljø styrkes. Fylket sine fire miljø innen høyere utdanning – Ålesund, Molde, Volda og Kristiansund – må få flere studieplasser. Fylket skal ha en aktiv rolle i utviklinga av tilbudene innen høyere utdanning.

Vi i Arbeiderpartiet vil:

• Styrke laget rundt elevene og bygge et trygt og godt læringsmiljø slik at flere mestrer og fullfører skolen.
  • At fylkeskommunen, i samarbeid med kommunene, kraftig styrker helsesykepleiertilbudet. Målet er å ha en helsesykepleier til stede hver dag, på hver skole.
  • At skolekantinene tilbyr sunn, god og rimelig mat
  • Sikre at nødvendige sanitærprodukter for jenter er tilgjengelig på toalettene i de videregående skolene.
  • Være en pådriver for å få NAV-rådgiver ved alle videregående skoler for å integrere ungdom i arbeidslivet og forebygge frafall.
  • Sørge for at det er sosialpedagogisk kompetanse i forbindelse med de videregående skolene og oppfølgingstjenesten (OT-tjenesten)
  • Arbeide for at alle videregående skoler skal ha Vip-makkerskap (praktisk verktøy for psykososialt arbeid) eller lignende modeller for å motvirke ensomhet og frafall i den videregående skole.
  • At fagskolene skal bidra til å utdanne høyere yrkesfaglig kompetanse slik næringslivet etterspør, samt arbeide for at staten fullfinansierer fagskolene.
  • Ha en forpliktende handlingsplan i samarbeid mellom fylkeskommune, næringslivet og kommunene for å kunne innføre en læreplassgaranti.
  • Sikre at alle videregående skoler er tilknyttet ett opplæringskontor og slik sikre lik opplæring og oppfølging.
  • At det blir utarbeidet en helhetlig strategi for økt gjennomføring, som inkluderer tiltak for at alle elever som tar yrkesfaglig utdanning får tatt et fagbrev.
  • Sikre en tettere dialog mellom skole, næringsliv og politikkerer for å kartlegge behovet arbeidslivet har.
  • Sette inn målretta tiltak som reduserer frafallet blant folk med funksjonsnedsetting.
  • Legge til rette skolebyggene slik at fasilitetene ikke er til hinder for de som har funksjonsnedsettelse.
  • Si nei til etablering eller utvidelse av kommersielle privatskoler.
  • Fortsette å investere betydelig i oppgraderingen av skolebygg for å fremme gode læringsmiljø, og for å støtte opp under by- og tettstedsutviklingen i fylket.
  • At utstyr og læremiddel skal fornyes og tilpasset til bruken av digitale verktøy og teknologi i næringslivet.
  • Styrke voksenopplæringstilbudet, særlig det rettet mot minoritetsspråklige.
  • Arbeide for at de med voksenrett som søker ordinær videregående opplæring skal få tilbud på lik linje med søkere som har ungdomsrett.
Bildet viser abstrakt fjord og fjell

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om En god utdanning varer hele livet!?