Nærbildene av hendene til en helsearbeider, hun holder en mappe, i brystlomma har hun diverse penner, saks og annet utstyr. Foto: Øivind Haug

God helse og livskvalitet for alle!

Helsepolitikken vår for hele Møre og Romsdal.

Alle fortjener god helse. Du skal få den behandlingen du trenger, uavhengig av hvem du er!

Geir Ove Leite
– Geir Ove Leite, representant fra Ålesund

God helse og livskvalitet er viktig i alle livets faser. En felles offentlig helsetjeneste, drevet av fellesskapet og finansiert over skatteseddelen, er det beste forsvaret mot økte forskjeller. Derfor sier vi ja til å verne om våre felles helse- og omsorgstjenester, og nei til kommersialisering og oppsplitting av ansvar.

Vi må sørge for at alle samfunnssektorer er med på å forebygge og investere i god folkehelse. Et godt folkehelsearbeid kan motvirke fremkomsten av kroniske sykdommer i befolkningen. Forebyggende helsearbeid kan også hindre at mennesker havner utenfor arbeidslivet.

Å utjevne økonomiske og sosiale ulikheter vil i seg selv fremme den norske folkehelsa.

God tannhelse krever et stadig mer spesialisert tilbud. Arbeiderpartiet er opptatt av at vi skal fortsette å bygge opp egne kometanseklinikker og prøve ut ny teknologi i Møre og Romsdal. En stadig økende pasientgruppe krever at vi viderefører en desentralisert tannklinikkstruktur.

18% av befolkningen lever med funksjonshemming. At mennesker med ekstra behov for tilrettelegging skal ta del i samfunnet som alle andre er en selvfølge for oss i Arbeiderpartiet. Vi vil legge FN sin konvensjon for menneske med nedsatt funksjonsevne til grunn i vårt arbeid.

Vi i Arbeiderpartiet vil:

• Få på plass konkrete folkehelsetiltak for å utjevne sosiale helseforskjeller, som tilgang på sunne skolemåltid og fysisk aktivitet i skolen.
  • Arbeide for at tannhelsetjenesten er likestilt med andre helsetjenester slik at personlig økonomi ikke skal være avgjørende for om du har råd til å gå til tannlegen.
  • Gradvis utvide den offentlige tannhelsetjenesten gjennom et desentralisert tannhelsetilbud nært folk. Kompetanseklinikker må bygges i alle regioner. Mobile moduler og ambulerende tjenester bør tas i bruk.
  • Sammen med frivilligheten vil vi bidra til et aldersvennlig samfunn og god psykisk helse for eldre gjennom flere kulturelle, sosiale og fysiske aktiviteter og møteplasser for eldre.
  • Vurdere folkehelsekonsekvenser i alle samfunnssektorer.
  • Sikre allmenn tilgang til fjell, fjord og sjø til utøving av jakt, fiske og friluftsliv.
  • Støtte kommuner, lag, og organisasjoner som stimulerer til fysisk aktivitet og friluftsliv.
  • Styrke samarbeidet med friluftsrådene i fylket.
  • Arbeide for universell utforming og likestilling for mennesker med behov for tilrettelegging med utgangspunkt i FN sin konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Bildet viser abstrakt fjord og fjell

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om God helse og livskvalitet for alle!?