Bildet viser Sunnylvsfjorden i morgendis.

Klima og natur - Ramma rundt all politikk!

Klimapolitikken vår for hele Møre og Romsdal.

Møre og Romsdal skal være klimafylke nummer 1!

Line Hatmosø Hoem
– Line Hatmosø Hoem, gruppeleder

Å Avgrense de negative klimaendringene og utvikle miljøvennlige samfunn er vår tids største utfordring. For Arbeiderpartiet er natur og klima ramma rundt all politikk. Vi vil ha en rettferdig klimapolitikk som kutter utslipp og skaper arbeidsplasser. Klima- og miljøproblem er ikke noe som skal løses av noen andre i en annen tid. De må løses i vår tid. Vi må både bremse klimaendringene, ha gode planer for klimatilpassing og verne om verdifull natur.

En fylkeskommune styrt av Arbeiderpartiet skal kutte utslipp i egen virksomhet og bidra til kutt i samarbeid med næringsliv og samfunnsliv. Utvikling av ny miljøteknologi er svært viktig dersom vi skal lykkes med å redusere klimautslippa.

Vi må sikre vekst og velferd i fremtiden uten å ødelegge naturen. Naturen er selve grunnlaget for velferden vår: I Norge har vi skapt vekst og arbeidsplasser gjennom olje, fisk, skog og god jordsmonn. Mennesker fra hele verden bruker naturen til å hente ut mat, medisin og for å få tilgang til rent vann og luft. Møre og Romsdal er i en veldig god posisjon til å skape arbeidsplasser av klimakrisa.

Vi i Arbeiderpartiet vil:

• Videreutvikle arbeidet med klimabudsjett og -regnskap med konkrete mål om å kutte utslipp i tråd med Paris-avtalen.
  • Prioritere teknologi for null- og lavutslipp i fylkeskommunens kollektivtilbud på buss, hurtigbåt og ferge, samt å arbeide for at staten dekker merkostnaden.
  • Bruke fylkeskommunens innkjøpskraft for å nå miljø- og klimamål, blant annet gjennom å vektlegge klima og miljø i anbudsprosesser og ved inngåelse av kontrakter.
  • At klima- og miljøhensyn skal være vekta med minst 30% i offentlig anskaffelser og høyere der det er relevant.
  • Stille krav til at egne og leide bygg skal være energieffektive.
  • Styrke arbeidet for sirkulær økonomi ved å blant annet prioritere reparasjon og oppgradering av bygg, halvere matsvinn, legge til rette for gjenbruk og utlåns- og låneordninger lokalt.
  • At fylkeskommunen sin virksomhet skal minimere bruk av plast og ha som mål å bli plastfritt.
  • Flytte mere av godstrafikken fra veg til sjø og jernbane.
  • Stimulere til omstilling i skipstrafikken til å ta i bruk teknologi for null- og lavutslipp.
  • Være en pådriver for å nå målet om grønn cruisetrafikk med nullutslipp i fjordene våre.
  • At havnene i fylket skal ha en grønn og miljøvennlig profil.
  • Redusere maritim forsøpling og forurensing.
  • Støtte kommuner og bedrifter i arbeidet med opprydding av miljøgifter.
  • At staten bidrar sterkt i finansieringen av opprydding etter gammelt miljøforurensing ved skipsverfta.
Bildet viser abstrakt fjord og fjell

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om Klima og natur - Ramma rundt all politikk!?