Jens Aklestad på Landsmøtet

Ruspolitikk

Jens sitt innlegg!

Dirigenter,

Kjære landsmøte, kjære landsmøte.

Jeg heter Jens, jeg er 19 år, og er ordførerkandidat for Fjord Arbeiderparti.

Jeg vil i dag begynte med ei historie som jeg fikk høre på stand under valget 2021. Gutten fortalte om hvordan kompisen hadde kommet lenger og lenger inn i rusen. Kompisen som ikke fikk det helt til på skolen, kompisen som ikke var med på de vanlige fritidsaktivitetene, kompisen som ikke hadde et sosialt fellesskap.

Kjære kamerater, det er dette ruspolitikken handler om!

Det handler om mennesker i en sårbar situasjon som oppleve at samfunnet straffer de, i stede for å hjelpe.

Det er ikke tilfeldig hvem som begynne med rus. Det er de vår felles velferdsstat har svikta. Men skal vi oppheve stigma og bryte barrierer for å søke hjelp, er det det eneste rette svaret å avkriminalisere til eige bruk.

Rusproblem er et helseproblem og då må reaksjonene komme fra helsevesener og ikke med straffereaksjoner.

Men det handler ikke bare om helsehjelpa.

Vi må sikre at denne sårbare gruppa får et verdig sted å bo, og at mindre kommune som min egen får mer penger til rustenheten, fordi ruspolitikk er sosialpolitikk!

Kjære kamerater! En mer human ruspolitikk er ikke høyrepolitikk. Det er en sosialdemokratisk sosialpolitikk. De svakeste i samfunnet har tillit til at Arbeiderpartiet skal løyse problemene deres, og den tillita må vi vise oss verdige til.

Jeg skulle ønske at vi kunne love alle innbyggerne i min kommune at vi gir alt for at deres nærmeste ikke skal slite med rus, at vi e villige til å hjelpe.

Og tro meg, det er vi, men det hjelp ikke når vi fører en nasjonalt oppbrukt, ferdig utprøvd og ikke fungerende ruspolitikk.

Kjære kamerater,

la oss i denne sal stille oss på rett side av historia,

la oss hjelpe dem som treng det mest

la oss stemme fram ei reel sosialdemokratisk rusreform

For rusavhengige e vanlige folk,

og nå må det være vanlige folk sin tur!

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om Jens Aklestad?