Kjell Neergaard

Organisasjon og valgkamp

Kjell sitt innlegg!

Dirigenter, kjære landsmøtet.

Den politiske debatten er over og jeg skal ikke snakke om kraft eller foretaksmodell. Jeg skal snakke om valgkamp og oss selv.

Jeg er ordfører på åttende år, og jeg syns egentlig ting går veldig bra hos oss nå.

Vi er i medvind, men mye av det gode forsvinner i de andre debattene vi har i partiet

Jeg er smådesperat etter å bli gjenvalgt, og bli den lengstsittende ordføreren i Kristiansunds historie. Ikke for egen del, men for at laget mitt og jeg har lyst til å fortsette med alt det gode vi får til blant annet med bakgrunn i regjeringas politikk.

Men vi sliter med å kommunisere det ut godt nok og vi er både fortvila og forvirra over de nasjonale meningsmålingene.

Kvelden før 1. mai samlet vi en gjeng i et stort lokale og sang gamle arbeidersanger. Det som slo meg er at mange av de gamle tekstene passer like bra i dag. For hvis samholdet rakner og dør, venter fienden nok som vil splitte vår flokk.

Nå må vi passe oss så vi ikke blir vår egne fiender!

Vi på Nordmøre er vandt til vind, mye vind. Både bokstavelig og politisk. Men den vinden er liten bris i forhold til den viden du må stå i Jonas. Det blåser på toppen, men jeg er fryktelig glad for at det er nettopp du som står der, for oss, med rak rygg i krevende tider.

Men når jeg ser hva du må tåle i ulike medier blir jeg matt. Du kan jo ikke en gang legge ut et bilde fra en fjelltopp i en gammel treningsdress uten at det tar av i kommentarfeltet.

Mitt spørsmål til meg selv og til dere i salen er: Er vi flinke nok til å stå opp for våre valgte ledere, eller gjemmer vi oss litt bort, og håper det går over?

Vi har takhøyde i partiet, og mange ulike fora vi kan uttale oss i. Kan vi ikke prøve å ta opp saker den veien først, før vi kritiserer våre egne valgte ledere.

Nå må vi ha fokus på sakene og stå opp for hverandre.

Jeg sa på et tidligere møte med Jonas at jeg håper landsmøtet vil gi meg nok bensin på tanken slik at jeg fikk nok energi til valgkampen. Jeg skjønner fort at det var politisk feil, selv for en oljeordfører. Jeg kan hvert fall si at jeg har fått lada batteriene på Landsmøtet, og at jeg er klar for en valgkamp.

Særlig er det to innlegg som har sørga for maks-power-motivasjon: Det er din tale Jonas, og Anna fra Gjerderum. Jeg vil se flere bilder av deg, Jonas fra fjelltopper. Jeg håper du får oppleve både sol og vindstille- både bokstavelig og politisk. Vi trenger deg i form til valgkampen, så må vi andre hente energi på vår måte. Da vinner vi sammen.

Vårt motto i Kristiansund til valgkampen er «Samme kurs, større fart». Det syns jeg også passer for landsmøtet, takk!

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om Kjell Neergaard?