Bildet viser kristian blindhet fra talerstolen på landsmøte

Kristian Blindheim

Oppvekst og skole

Kristian sitt innlegg!

I heite Kristian og har tenkt å bli ordfører i verdens fineste kommune..Vestnes.

Kjære landsmøte,

En god start på livet betyr alt for om man får en god ungdomstid og et godt voksenliv. På skolen skal man ha det bra, man skal få venner - kanskje for resten av livet - kanskje kjærester - kanskje ikke for resten av livet - og man skal ha det gøy og man skal lære.

Å investere i en god skole er å investere i fremtiden til barna. Fremtiden til Norge. Det er vår plikt som samfunn å sikre at alle barn har tilgang til en kvalitetsutdannelse.

Én av de viktigste tingene vi politikere kan gjøre for å skape en god skole er å gjøre skolen til bedre arbeidsplass for de som jobber der. De ansatte - lærere, helsesjukepleiere, fagarbeidere - må ha nok tid til å få til et godt samarbeid rundt hver enkelt elev. Hver elev skal oppleve at de har et lag av voksne rundt seg som løfter dem frem. Det er et politisk spørsmål. Den prioriteringen må vi gjøre. Det er viktigere enn skattekutt.

Veldig mange ansatte i skolen gir uttrykk for at de ikke har muligheten til å gjøre en så god jobb som de vil og kan. Det handler om tid, men også om styring. De siste 20 årene har skolen blitt utviklet i en retning der læreren vises mindre tillit og skal styres mer. Resultatene har ikke blitt bedre. Vi trenger en tillitsreform i skolen.

For mange er også skolen for teoretisk. Den må bli mer praktisk. Det også er det de som jobber i skolen som er best egnet til åløse. Det er de som vet hvordan undervisningen kan bli mer praktisk. Derfor er mer frihet til skolene og lærerne viktig også for å heve kvaliteten på undervisningen og gjøre skolen mer praktisk rettet.

Så vil jeg si litt om eldreomsorg. Mange eldre trenger mer hjelp enn det hjemmesykepleien kan tilby, men trenger ikke en sykehjemsplass. Vi må sørge for  bedre tilbud til denne gruppen. Det kan være døgnbemannnede bofellesskap som der man lett kan ha kontakt med andre folk og ha lett tilgang til hjelp når man trenger det. Kommunene kan ikke finansiere dette alene. Det må staten bidra til å finansiere.

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om Kristian Blindheim?