Line Hatmosø Hoem
Ferjefinansiering
Line sitt innlegg!
Lykkes Vestlandet, så lykkes Norge.
Det sa Jonas for et par år siden og jeg kunne ikke vært mer enig.
Vi skal bli verdensmestere innen eksport sa Jan Christian denne uka i Ålesund. Og skal vi bli det så må vi lytte til de som har skoa på og ikke de som gjør utregninger på et kontor i et departement, sa han videre.
Så her kommer et innlegg fra oss som har skoa på i eksport og fergefylket Møre og Romsdal.
Med våre 21 fergesamband er vi det største fergefylket i landet. Kun to av disse går på natta.
Derfor er det mange kommuner, mange bedrifter, mange mennesker i mitt fylke som ikke lever i et døgnåpent samfunn.
Som er avhengige av ferge over fjord og hav for å komme seg på jobb, for å komme seg på skolen. Og ikke minst har vi mange bedrifter, mange verdiskapere som er avhengige av ferge for å få frakta eksportvarene våre ut i i Norge og ut i verden.
Ferja er vår fylkesvei. På mange av våre samband ligger vi over den nasjonale fergestandarden som bestemmer hvor mye penger vi får for å drive de. Det samme gjelder for de statlige fergesambandene i fylket vårt. De ligger også over.
Og det sier meg to ting.
Det sier meg at både fylket og staten ser behovet for det tilbudet vi har i dag.
Og – det sier meg at det ikke er vårt tilbud det er noe galt med, men at det er den nasjonale fergestandarden det er noe galt med.
Det er ingen. Verken folk eller næringsliv, som mener at vi har et for godt tilbud. Og det er mange som forventer at det gjøres noe med dette på vår vakt.
Den nasjonale fergestandarden gjør at vårt tilbud blir underfinansiert med 204 millioner. Hvert år.
Det er 204 millioner hvert år vi kunne brukt på skolene våre, kollektivtilbudet vårt, vedlikeholdsetterslepet vårt. På kultur, på tannhelse.
Vi har ikke råd til å gjøre dette lenger.
Det er vi som må rydde opp i dette. For halverte fergetaksterog gratis ferger er ikke lenger en god sak hvis ferga ikke går. Tilbud vil alltid være viktigere en pris ute i distriktet.
Møre og Romsdal er på landstoppen innen eksport av tradisjonelle varer per sysselsatt. I 2022 økte vi eksportandelen vår ytterligere. Skal vi nå måla våre om 50%, Jan Christian – så må vi sikre at vi får varene våre ut og frem. Da må ferga gå, minst på dagens nivå og helst oftere.
Da vil det gå bra på Vestlandet, langs Gullkysten for verdiskaping. Og da vet vi Jonas, slik du har sagt, at det vil gå bra for Norge også.