Bildet viser regnbue- og Arbeiderpartiflagg vaie i vinden på Bygdepride i Volda.

Levende byer og bygder!

Politikken vår som sikrer god livskvalitet i hele Møre og Romsdal

Vi trenger inkluderende og levende lokalsamfunn for at folk skal ønske å bo i Møre og Romsdal!

Erling Vestre
– Erling Vestre, representant fra Molde

I 2025 vil Møre og Romsdal ha flere eldre over 65 år, enn unge under 20. Trenden er at unge folk flytter fra distriktene til mer bynære strøk. Det er størst vekst i områdene rundt de fire største byene i landet. Den største veksten i befolkningen i Møre og Romsdal fem mot 2050 vil være i og rundt de største byene, mens distriktene vil oppleve befolkningsnedgang. Dette gir byene økte muligheter, og distriktene enda flere utfordringer.

I Møre og Romsdal har menneske, bedrifter og kommuner ulike interesser basert på hvor vi bor. Vi har i dag en hemmende konfliktlinje mellom regionene og mellom bygd og by innenfor regionene. For å lykkes med å utvikle hele Møre og Romsdal og sikre vekst i hele fylket, må vi samle kreftene og lykkes med både nasjonal og regional distriktspolitikk.

I Møre og Romsdal er det særlig viktig å satse på den maritime næringen, fiskeri, havbruk, skipsindustri og reiseliv, med de ringvirkningene det også gir for andre næringer i fylket.

De ulike regionene i Møre og Romsdal skal få redskap til å dyrke sine fortrinn og gi rom for vekst. VI skal se det handlingsrommet som ligger i ulikhetene mellom by og land. Levende byer og bygder får vi bare om vi evner å se hvordan hele fylket kan utvikles og spille hverandre gode. Gode tjenester og trygg teknologi skal ivareta livskvaliteten til innbyggerne i Møre og Romsdal.

Møre og Romsdal har et rikt mangfold av kulturminner med historisk verdi, og byr på opplevelser i verdensklassen. Kultur gjør livene våre rikere og fylket mer attraktivt. Kultur skaper kreativitet, bolyst, arbeidsplasser og et grunnlag for næringsutvikling. I Møre og Romsdal er det store muligheter for å utvikle attraksjoner, opplevelser og friluftsliv. Vi vil gi et kulturløft ved å styrke det profesjonelle miljøet, bygge opp om det frivillige og gjøre idrett og kultur tilgjengelig for alle.

Arbeiderpartiet vil at folk i hele fylket skal ha like muligheter til å leve gode liv, og får gode tjenester. Vi vil jobbe for et samfunn bygget på tillitt, trygghet og med så små forskjeller som mulig.

Vi i Arbeiderpartiet vil:

• Skape arbeidsplasser i hele fylket.
  • Gi alle innbyggere likeverdige tjenester av høy kvalitet og bidra til utjevning av forskjeller mellom by og land.
  • Bidra til å realisere ambisjonene i Hurdalsplattformen om bygdevekst-avtaler og regionvekstavtaler i Møre og Romsdal.
  • Styrke programmet for bærekraftige byer og tettsteder.
  • Etablere åpne kulturlandskap rundt om i fylket i samarbeid med kommunene for å sikre at gründere, små bedrifter og de som arbeider andre steder har et godt tilbud.
  • At fylkeskommunen skal være mer synlig ute i distrikta, og aktivt koble sammen ulike aktører for å ivareta lokale interesser og bidra til utvikling i alle deler av fylket.
  • Bruke digitale løsninger og innovasjon for å få mer bærekraftige lokalsamfunn, med vekt på å gi distriktene et løft.
  • Ta vare på verdifulle kulturminner, og finne nye muligheter for verdiskapning og formidling knyttet til kulturarv.
  • Støtte og utvikle det rike mangfoldet av museum i hele fylket
  • Sikre og bevare den immaterielle kulturarven.
  • Videreutvikle den kulturelle skolesekken og den kulturelle spaserstokken, samt gjeninnføre kultursekken i barnehagene.
  • Støtte frivillige lag og organisasjoner som bidrar til aktivitet og utvikling på kunst- og kulturfeltet.
  • Tilby gratis leie i fylkeskommunale bygg til frivillige lag og foreninger som organiserer unge.
  • Arbeide for at tildelingen av tippemidler fra staten til kulturarenaer øker kraftig.
  • Støtte aktivt opp om det profesjonelle kunst- og kulturlivet, inkludert det rike festivaltilbudet rundt om i fylket.
  • Bidra til realiseringen av nytt opera- og kulturhus i Kristiansund.
  • Videreføre kunstnerstipendene.
  • Støtte og videreutvikle fylkeskommunen sin vedtatte kulturpolitikk.
  • Legge til rette for at flere profesjonelle kunstnere etablerer seg i fylket.
  • Videreføre Kulturrabatt for ungdom.
  • At fylkeskommunen skal fylle rollen som samfunnsutvikler og medspiller i utviklingen av kulturarenaer i kommunene blant annet med å samlokalisere fylkeskommunens tjenester og kulturarenaer. Som for eksempel på Sørsida i Ålesund.
  • Utvikle spill- og filmmiljøet i fylket.
  • Gi plass til flere residensordninger for kunstnere.
  • Fullføre prosjektet Ørsta kompetanse- og kultursenter.
  • Støtte etableringen av Norsk innovasjonssenter i Volda.
Bildet viser abstrakt fjord og fjell

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om Levende byer og bygder!?