En snekker står med hammeren klar. Foto: Øivind Haug

Skape arbeidsplasser og et seriøst arbeidsliv!

Arbeidspolitikken vår for hele Møre og Romsdal.

Alle fortjener å kunne bidra med den arbeidskrafta de har!

Hanne Notøy
– Hanne Notøy, representant fra Ulstein

Trygg jobb og det å ha en lønn det går an å leve av, er avgjørende for å oppleve trygghet. Møre og Romsdal Arbeiderparti vil skape flere jobber, inkludere flere som har falt utenfor og prioritere å få unge inn i aktivitet, utdanning og arbeid. Vi vil samarbeide om kompetanseheving i næringslivet gjennom bransjeprogram for etter- og videreutdanning. Kompetansepåfyll skal være tilgjengelig uavhengig av hvor i landet du bor. Det er viktig for at kommuner og næringsliv skal ha tilgang til kompetent arbeidskraft.

Arbeiderpartiet vil at fylkeskommunen skal legge til rette for næringsutvikling slik vi for eksempel har gjort med Skaparkraft-prosjektet som har løftet Møre og Romsdal som grønt eksportfylke.

Arbeiderparti-styret fylkeskommuner skal være en gode arbeidsgiver som involverer de ansatte i viktige prosesser og tar vare på de ansattes rettigheter. Fylkeskommunen skal samarbeide tett med arbeidstakerne og næringslivet sine organisasjoner for å sikre et trygt og seriøst arbeidsliv i hele fylket. Vi vil ta initiativ til å utvikle en handlingsplan i samarbeid med fagbevegelsen og NHO.

Arbeiderpartiet skal sørge for flere hele, faste stillinger i fylkeskommunen. Dette er et grunnleggende likestillingsspørsmål fordi utfordringen gjelder flere kvinner enn menn. Mange av arbeidsplassene i Møre og Romsdal er mannsdominerte yrker. Dette bidrar til at færre kvinner enn menn flytter hjem etter studietiden. Vi må lykkes med å utvikle et mer mangfoldig arbeidsmarked og gjøre det mer attraktivt for kvinner å velge mannsdominerte yrker.

Det grønne gir Møre og Romsdal muligheter. Vi har fortrinn innen blant annet maritim industri, sjømat, hydrogen, kraftforedlende industri og turisme. Disse mulighetene skal vi utnytte. Deler av fylket nord for Romsdalsfjorden mangler kapasitet i strømnettet som setter grenser for næringsutvikling. Det må vi gjøre noe med. I andre deler av fylket er kapasiteten i strømnettet svært god, og må utnyttes til ny industri. Fylkeskommunen skal bidra med ny kraftproduksjon. Derfor vurderer vi nå å sette opp solcellepanel og vindmøllepark på Smøla.

Netthandel konkurrerer med vanlige butikker. Møre og Romsdal Arbeiderparti vil bidra til å utvikle handelssentrene i fylket.

Møre og Romsdal er et betydelig jordbruksfylke. Hele fylket må utnyttes, og det må legges til rette for best mulig geografisk produksjonsfordeling. Et landbruk med både store og små bruk gjør oss best i stand til å produsere maten på en bærekraftig måte.

Vi i Arbeiderpartiet vil:

• Drive fylkeskommunens tjenester i egen regi fremfor å privatisere.
  • Reversere konkurranseutsetting av oppgaver, for eksempel innen kollektivtransport, renhold og drift av skolekantiner.
  • Sørge for god involvering av ansatte i alle viktige prosesser
  • Videreføre stillingen koordinator for seriøst arbeidsliv og følge opp fylkesstrategi for et seriøst arbeidsliv i Møre og Romsdal.
  • Styrke arbeidsplassen som læringsarena med tilbud om etter- og videreutdanning og gjøre det mulig å ta fagbrev på jobb
  • Gi flere mennesker mulighet til arbeid, også sommerjobb, lære-, og praksisplasser.
  • Jobbe for heltidskultur og i større grad utlyse hele, faste stillinger.
  • Jobbe for at flere statlige arbeidsplasser blir flytta til Møre og Romsdal, og at vi beholder de vi har.
  • Legge til rette for produksjon av jordbruksvarer med sikte på økt selvforsyning gjennom å videreføre den norske landbruksmodellen.
  • Føre en aktiv næringspolitikk der vi spiller på lag med eksisterende og nye næringer, og at vi utnytter nasjonalt virkemiddelapparat og videreutvikler Norge sitt grønne eksportfylke nummer 1.
  • Legge press på Statnett for å sikre forhold for krafttilgang nord for Romsdalsfjorden.
  • Utvikle en strategi for å tiltrekke ny kraftforedlende industri i Møre og Romsdal.
  • Arbeide for fremdeles konkurransedyktige kraftpriser i Møre og Romsdal.
  • Bygge ut nye kraftverk der det er lokal støtte for det.
  • Gjøre tilgang til internett med høy kapasitet til en rett på lik linje med strøm.
  • Bidra til at det blir utviklet prosjekt innen hydrogen i Møre og Romsdal.
  • Bruke kysten vår på en bærekraftig måte som legger grunnlaget for matproduksjon, arbeidsplasser og gode lokalsamfunn.
  • Arbeide for å bygge ned tradisjonelle skiller mellom kvinnearbeidsplasser og mannsarbeidsplasser.
Bildet viser abstrakt fjord og fjell

Er du enig med Møre og Romsdal Arbeiderparti om Skape arbeidsplasser og et seriøst arbeidsliv!?